THE ART OF PAN
Ulrich Herkenhoff

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CD-Kritik
THE ART OF PAN "Classics"

Osnabrücker Nachrichten:
...Aus dieser Spannung - bäuerliche Archaik hier - elegantes Fauré-Melos dort - bezieht die vorliegende CD ihren spezifischen Reiz. Er steigert sich dadurch, daß Herkenhoff tadellos spielt, makellos phrasiert und Farben zu nuancieren versteht, die ihn als ernstzunehmenden Künstler ausweisen, den obendrein eine spielerisch-virtuose Leichtigkeit eignet. Seine CD ist ein Schmuckstück in jedermanns Plattensammlung.

Neue Osnabrücker Zeitung:
...Die verblüffend kurzweilige, tadellos eingespielte Folge der Transkriptionen und Originalkompositionen führt zurück in Bereiche der Folklore...
THE ART OF PAN "Ombra mai fu"

Deutschland-Radio:
...schenkt Herkenhoff hier eine Wärme, einen Farbenreichtum und die enorme Klangsinnlichkeit, wie man sie sonst nur von historischen Blasinstrumenten kennt. Und man kann nur staunen, wie leicht seine Flöte anspricht, wie mühelos er den Röhren virtuoses Passagenwerk entlockt.

Göttinger Musikblatt:
...Die Gesangsparts, quasi die hohe Schule der Phrasierung, liegen der Panflöte hervorragend.

www.classical.net:
That’s right: this is an hour of Handel’s music, in arrangements for pan-pipes and chamber orchestra. Don’t get your nose out of joint: the idea may be a little hard to swallow, but it works beautifully. Herkenhoff’s pan-pipes (man-made, of course) have a timbre not dissimilar to that of the soprano recorder, although the former instrument is more plangent. The pan-pipes don’t share the recorder’s intrinsic agility. Still, Herkenhoff nevertheless is capable of remarkable things. One of the signs of a successful arrangement is that it doesn’t make you miss the original. Herkenhoff succeeds on this count. Another sign is that a reveals a new facet of the music. This sign is harder to evaluate than the first, but I feel that Herkenhoff has succeeded here as well. This is Handel with the smell of the wild mountains in his nose - out of the palace and onto the mountainside, tending his sheep, just as he wrote in Messiah.
Herkenhoff is not the first pan-piper to do a Baroque album. The artist named Syrinx has done some charming collections of music by Bach and Vivaldi. This is the first pan-pipe CD I’ve seen that is devoted to a single composer, however. Lest anyone questions Herkenhoff’s credentials, he also studied classical flute, and he has commissioned works for pan-pipe by contemporary composers. He studied with that most famous of pan-pipers, Gheorghe Zamfir, and he has worked with Marcel Cellier, the man who brought Le Mystère des voix Bulgares to the West. Herkenhoff is a musician who is comfortable pollinating classical music with folk elements, and vice versa.
Performances by Herkenhoff and the Amati Ensemble are in a modern style, but not unfaithful to Handel’s spirit. The recording, made with the assistance of Bavarian Radio, is a delight to the ears. This may be one of the most unusual CDs I’ve reviewed all year, but it’s also one of the least pretentious and most sensually pleasing.
THE ART OF PAN "Panflöte und Gitarre"

Osnabrücker Nachrichten:
...Sein Spiel hat Präzision, seine Intonation ist Lupenrein, seine agogische Behandlung von jedweder Musik atmet Eleganz und Noblesse...

Fono Forum:
...Hinzu kommt Herkenhoffs traumhaft sichere Anblastechnik, die nicht nur virtuoses Agieren ermöglicht, sondern auch seiner Klangphantasie weite Räume erschließt.
THE ART OF PAN "Inima"

RdM / Musik aktuell:
...Ulrich Herkenhoff versteht es, wie derzeit wohl kein zweiter Panflötist, die ganze Ausdruckskraft seines Instruments zu aktivieren. Nicht umsonst nannte ihn Marcel Cellier - der Entdecker Gheorghe Zamfirs - schon vor Jahren den "besten, nichtrumänischen Panflötisten".
THE ART OF PAN "Concertos for Pan Flute"

Fono Forum:
...Kaum zu glauben, mit welchen klanglichen Nuancen der Panflöten-Ton den langsamen Sätzen Tiefe und Ausdruck verleiht, wie Herkenhoff die schnellen Läufe und Figuren artikuliert und formt... Man vernimmt vollgültige Interpretationen, die sich nicht allein auf den exotischen Charme der Panflöte berufen.

Göttinger Musikblatt:
...Mit dieser CD hat Herkenhoff aber nicht nur Panflötennormen gesetzt, die schwer zu übertreffen sein dürften, er hat auch Musik gemacht - und darauf kommt es ja eigentlich an.

Amazon.com:
The top level of the panflute in barroque music.
This is an amazing work. Ulrich Herkenhoff is an excelent panflutist, and I think his virtuosity is best shown in barroque music. He plays with a precision and a musicality that fits perfectly with the works in this CD. The performance of the Bach Orchestral Suite No2 is simply unbelievable with Herkenhoff's panflute, with an exquisite barroque style. If you are not familiar with the sound of the panflute, you will not guess that this is the instrument played in the music, because the performance is so virtuous. The best barroque panflutist that I haver ever listened.
Francisco Delgado (fdelgado@eso.org) from Vina del Mar, Chile, May 1, 1999
THE ART OF PAN "Pipes and Tubes" Symphonic Cinema

Klassik Heute:
...geht diese Rechnung auf? Ja , sie geht! Man darf sogar unterstellen, daß einzig und allein Herkenhoffs vorerst von niemandem übertroffene Art technisch perfektionierter Tongestaltung und gefühlvollen "Singens" auf dem spröden Rohrholzmaterial die Produzenten bewogen haben mag, einen künstlerisch und kommerziell derart riskanten Versuchsballon zu starten...